bew152

دانشگاه آزاد اسلامی
واحد رودهن
دانشکده علوم تربیتی
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی

عنوان
بررسی میزان گرایش دبیران منطقه 18 آموزش و پرورش شهر تهران به برنامه های توانمند سازی نیروی انسانی و رابطه آن با رضایت شغلی آنان
استادراهنما
دکتر فردوس یادگاری
استاد مشاور
دکتر معصومه بهبودی
پژوهشگر
حسین خلیلی
سال تحصیلی 1391-92
ِبسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیمِ
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
تعهد نامه اصالت پایان نامه
اینجانب حسین خلیلی دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم تربیتی که در تاریخ 20/06/1392از پایان نامه خود تحت عنوان بررسی میزان گرایش دبیران منطقه 18 آموزش و پرورش شهر تهران به برنامه های توانمند سازی نیروی انسانی و رابطه آن با رضایت شغلی آنان با کسب نمره 17/5 و درجه بسیار خوب دفاع نموده ام ، متعهد میشوم:
1- این پایان نامه حاصل تحقیق وپژوهش انجام شده توسط اینجانب بوده و در مواردی که از دستاوردهای علمی و پژوهشی دیگران (اعم از پایان نامه ،کتاب ،مقاله و…) استفاده نموده ام ،مطابق ضوابط و رویه موجود نام منبع مورد استفاده وسایر مشخصات آن را در فهرست ذکر و درج کرده ام .
2- این پایان نامه قبلا برای دریافت هیچ مدرک تحصیلی (هم سطح ،پائین تر یا بالاتر)در سایر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ارائه نشده است .
3- چنانچه بعد از فراغت از تحصیل ، قصد استفاده و هر گونه بهره برداری اعم از چاپ کتاب،ثبت اختراع و…از این پایان نامه داشته باشم از حوزه معاونت پژوهشی واحد مجوزهای مربوطه را اخذ نمایم.
4-چنانچه در هر مقطعی زمانی خلاف موارد فوق ثابت شود،عواقب ناشی از آن را می پذیرم و واحد دانشگاهی مجاز است با اینجانب مطابق ضوابط و مقررات رفتار نموده و در صورت ابطال مدرک تحصیلی ام هیچگونه ادعائی نخواهم داشت.
حسین خلیلی
20/6/1392
تشکر و قدردانی
سپاس بی پایان او را که نعمت علم ،برمن ارزانی داشت و این توان را عطا فرمود تا بیاموزم و در سایه تلاش ،بتوانم در مسیر دشوار زندگی ، آسان قدم بر دارم .بی شک این توفیق جز در سایه لطف ایزد منان و کمک های بی دریغ عزیزان حاصل نشد. از این رو برخود فرض می دانم تا از اساتید محترم و دوستان عزیزی که از راهنمایی ها ، کمک ها و حمایت های آنان بهرمند شدم ، تشکر و قدردانی نمایم . لذا از استاد محترم سرکار خانم دکتر یادگاری،به جهت راهنمایی های پایان نامه و حمایت ارزنده ایشان در طی مراحل مختلف انجام پژوهش و از استاد محترم سرکارخانم دکتر بهبودی به جهت مشاوره در امر پژوهش و پی گیری مستمر ایشان در طی مراحل انجام کار کمال سپاسگزاری را دارم.
الف
تقدیم به :
همسر عزیز و محترمم که در طول زندگی همیشه همراه من بود و پدر همسرم جناب آقای مهندس بوذری که در طول تحصیلاتم همیشه مشوق و پیشتیبانم بودند.و پدر و مادر عزیزم که همیشه مشوق راه من بودند کمال تشکر را دارم.
ب
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1مقدمه 3
1-2بیان مسئله 4
1-3 اهداف پژوهش 6
1-3-1هدف کلی 6
2-3-1اهداف جزئی 6
3-3-1هدف کابردی 6
1-4 اهمیت و ضرورت انجام پژوهش 6
5-1 سوال های پژوهش 8
6-1 فرضیه های پژوهش .9
8-1 تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش 9
فصل دوم :ادبیات و پیشینه پژوهش
1-2 مقدمه .16
1-2 مبانی نظری 16
1-2-1 توانمند سازی 16
2-2-2 ریشه های توانمند سازی 17
3-2-2 تعریف مفهوم توانمند سازی 19
4-2-2 رویکردهای توانمند سازی 20
5-2-2 توانمند سازی بعنوان یک سازه ارتباطی 21
6-2-2 توانمند سازی بعنوان یک سازه انگیزشی 22
4-2 مدل چهار مرحله ای توانمند سازی تری ویلسون 23
5-2 مدل توانمند سازی بلانچارد و زیگامی 25
ج
6-2 مدل توانمند سازی کانگر 26
7-2 مدل توانمند سازی کویین و اسپریتزر 27
8-2 مولفه های توانمند سازی 27
3-2 رضایت شغلی 39
1-3-2 عوامل موثر بر رضایت شغلی 39
2-3-2 پیامدهای رضایت و عدم رضایت شغلی 41
3-3-2 رضایت شغلی و عملکرد 43
4-3-2 اندازه گیری رضایت شغلی 44
9-2 پیشینه پژوهش 44
فصل سوم : فرایند پژوهش
1-3 مقدمه 51 1-3 روش پژوهش 51
2-3 جامعه آماری 51
3-3 نمونه و روش نمونه گیری 51
4-3 ابزار پژوهش 52
5-3 روائی و پایائی پرسشنامه 53
6-3 روش نمره گذاری 54
7-3 روش تجزیه و تحلیل آماری 54
فصل چهارم : یافته های پژوهش
1-4 مقدمه 56
2-4 توصیف داده ها 56
تحلیل داده ها 65
3-4 آمار استنباطی پاسخ دهی دبیران به مولفه های پرسشنامه های پژوهش 68
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
د
1-5مقدمه 75
2-5 بحث و نتیجه گیری 75
3-5 محدودیتها و مشکلات پژوهش 79
4-5 پیشنهادها 79
5-5 خلاصه پژوهش 82
6-5 اهم نتایج بدست آمده از این پژوهش 83
منابع و ماخذ 85
ضمایم
چکیده انگلیسی
فهرست جداول
2-1 ریشه های مفهوم توانمندسازی در روانشناسی 17
2-2 سیر تاریخی توانمند سازی 18
1-4 توزیع فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان 56
2-4 توزیع فراوانی سن پاسخ دهندگان 57
3-4 توزیع فراوانی میزان تحصیلات 58
4-4 توزیع فراوانی سابقه کاری 59
5-2-4 آمارتوصیفی پاسخ دهی به مولفه های پرسشنامه 60
1-6-4 توزیع فراوانی رضایت شغلی 61
2-6-4 آمار توصیفی پاسخ دهی دبیران به پرسشنامه رضایت شغلی 61
7-4 توزیع فراوانی گرایش به مولفه آموزش 62
8-4 توزیع فراوانی گرایش به مولفه تفویض اختیار 62
9-4 توزیع فراوانی گرایش دبیران به مولفه مشارکت سازمانی 63
10-4 توزیع فراوانی گرایش به مولفه اعتمادسازی دبیران 63
11-4 توزیع فراوانی گرایش به مولفه نظام پاداش دهی 64
12-4 توزیع فراوانی گرایش به مولفه دسترسی به منابع 64
13-2-4 ضریب همبستگی اسپرمن براون برنامه توانمند سازی مولفه (آموزش )با متغیر
رضایت شغلی 65
ه
14-2-4 ضریب همبستگی اسپرمن برنامه توانمند سازی مولفه (تفویض اختیار )
با متغیر رضایت شغلی 66
15-2-4 ضریب همبستگی اسپیرمن براون برنامه توانمند سازی مولفه (مشارکت سازمانی )
با متغیررضایت شغلی 67
16-2-4 ضریب همبستگی اسپیرمن براون برنامه توانمند سازی مولفه (اعتمادسازی)
با متغیررضایت شغلی 68
17-2-4 ضریب همبستگی اسپیرمن براون برنامه توانمند سازی مولفه (پاداش دهی)
با متغیررضایت شغلی 69
18-2-4 ضریب همبستگی اسپیرمن براون برنامه توانمند سازی مولفه (دسترسی به منابع )
با متغیررضایت شغلی 70
1-3-4 جدول شاخص های آماری فراوانی برنامه ی توانمند سازی مولفه( آموزش )
و رضایت شغلی 71
2-3-4 جدول شاخص های آماری فراوانی برنامه ی توانمند سازی مولفه(تفویض اختیار )
و رضایت شغلی 72
3-3-4جدول شاخص های آماری فراوانی برنامه ی توانمند سازی مولفه(مشارکت سازمانی)
و رضایت شغلی 73
4-3-4 جدول شاخص های آماری فراوانی برنامه ی توانمند سازی مولفه(عتمادسازی)
و رضایت شغلی 74
5-3-4 جدول شاخص های آماری فراوانی برنامه توانمند سازی مولفه(نظام پاداش دهی)
و رضایت شغلی 75
6-3-4 جدول شاخص های آماری فراوانی برنامه ای توانمند سازی مولفه(دسترسی به منابع)
و رضایت شغلی 76
و
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان گرایش دبیران منطقه 18 شهر تهران به برنامه های توانمند سازی نیروی انسانی و رابطه آن با میزان رضایت شغلی آنان انجام شده است .سوالات پژوهش عبارتند از
1- میزان گرایش دبیران به آموزش و رابطه آن با رضایت شغلی چقدر است؟
2- میزان گرایش دبیران به تفویض اختیار مدیر و رابطه آن با رضایت شغلی چقدر است؟
3- میزان گرایش دبیران به مشارکت سازمانی رابطه آن با رضایت شغلی چقدر است؟
4- میزان گرایش دبیران به اعتمادسازی لازم و رابطه آن با رضایت شغلی چقدر است؟
5- میزان گرایش دبیران به نظام پاداش دهی و رابطه آن با رضایت شغلی چقدر است؟
6- میزان گرایش دبیران به دسترسی منابع و رابطه آن با رضایت شغلی چقدر است؟
بر مبنای روش تحقیق توصیفی در جامعه آماری مورد مطالعه ، کلیه دبیران شاغل در منطقه 18 شهر تهران (2542 =N) با بهره گیری از فرمول نمونه گیری سیستماتیک با توجه به جدول مرگان ، نمونه ای به حجم ( 340=n ) تعیین شد. برای جمع آوری داه ها از پرسشنامه استفاده شد. روایی ابزار پژوهش میزان گرایش دبیران به برنامه های توانمند سازی بر اساس نظر اساتید و خبرگان تایید گردیدو ضریب پایایی آن نیز بر حسب آلفای کرونباخ 995/0 محاسبه شد و براساس سنجش متغیر وابسته تعیین میزان (رضایت شغلی ) دبیران در این پژوهش از ابزار پرسشنامه استاندارد شده رضایت شغلی استفاده شده است. داه های جمع آوری شده پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل و نتایج این بررسی ها نشانگر این مهم است که همبستگی معنا دار بین مولفه های توانمند سازی ( آموزش و تفویض اختیار ، مشارکت سازمانی ، اعتماد سازی ، نظام پاداش دهی و دسترسی به منابع ) با میزان رضایت شغلی در جامعه مورد مطالعه وجود دارد . فرضیات این پژوهش عبارتند از 1- بین میزان گرایش به آموزش دبیران با میزان رضایت شغلی آنان رابطه معنا داری وجود دارد. 2 بین میزان گرایش به تفویض اختیار مدیر با میزان رضایت شغلی دبیران رابطه



قیمت: 10000 تومان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *