bew109

موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند
پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد
رشته مديريت صنعتی – گرايش مديريت مالی
عنوان
بررسی ارتباط بين کارآفرينی سازمانی و عملکرد (مالی و توليدی) صنايع کاشی و سراميک استان قزوين

استاد راهنما
دکتر عزت الله اصغری زاده
استاد مشاور
دکتر اکبر عالم تبريز
نگارش
حمزه مستعان صفت
پاييز 1391

فهرست مطالب
چکيده
فصل اول : کليات پژوهش
1-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….2
1-2 بيان مسئله …………………………………………………………………………………………………………………2
1-3 اهميت انجام پژوهش ………………………………………………………………………………………………….4
1-4 اهداف پژوهش …………………………………………………………………………………………………………5
1-5 سوالات و فرضيات پژوهش ………………………………………………………………………………………..6
1-5-1 سوالات پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………….6
1-5-2 فرضيات پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………7
1-6 روش پژوهش ………………………………………………………………………………………………………….7
1-6-1 روش گردآوری داده ها ……………………………………………………………………………………………………7
1-6-2 روش تحلیل داده ها ……………………………………………………………………………………………………….8
1-7 جامعه آماری …………………………………………………………………………………………………………..8
1-8 تعريف مفاهيم و اصطلاحات پژوهش …………………………………………………………………………..9
فصل دوم : مباني نظري پژوهش
مقدمه
بخش اول) کارآفرینی سازمانی
2-1 کارآفرينی سازمانی ……………………………………………………………………………………………………….15
2-1-1 معنی و مفهوم کارآفرينی …………………………………………………………………………………………………………………..15
2-1-2 انواع کارآفرينی ……………………………………………………………………………………………………….19
2-1-3 کارآفرينی سازمانی ………………………………………………………………………………………………….25
2-1-4 عوامل مؤثر بر کارآفريني سازماني ………………………………………………………………………………29
2-1-4-1 عوامل زمينه‌اي مؤثر بر رفتار کارآفريني سازماني ……………………………………………………………………………….29
2-1-4-2 عوامل ساختاري مؤثر بر رفتار کارآفريني سازماني …………………………………………………………………………….30
2-1-5 کارآفرينی سازمانی از ديدگاه يونگيو وانگ ………………………………………………………………….31
2-1-6 استراتژی‌های کارآفرينی سازمانی ……………………………………………………………………………….35
2-1-6-1 رويکرد اداري …………………………………………………………………………………………………………………………….36
2-1-6-2 رويکرد فرصت طلبانه ………………………………………………………………………………………….. …………………….36
2-1-6-3 رويکرد تقليدي …………………………………………………………………………………………. ……………………………..36
2-1-6-4 رويکرد اكتسابي …………………………………………………………………………………………………………………………36
2-1-6-5 رويکرد پرورشي ………………………………………………………………………………………………………………………..37
2-1-6-6 استراتژي‌هاي پيشنهادي جنينگز ……………………………………………………………………………………………………38
2-1-6-7 استراتژي‌ها از ديدگاه بادن فولر و استاپ فورد ………………………………………………………………………………40
2-1-7 مراحل اجراي استراتژي كارآفريني در سازمان …………………………………………………………….41
2-1-7-1 بخش استراتژي‌هاي فعلي از نظر فعاليت‌هاي كارآفرينانه …………………………………………………………………..41
2-1-7-2 پياده كردن فضاي كارآفرينانه ……………………………………………………………………………………………………….42
2-1-7-3 كنترل و ارزيابي كارآفريني سازماني ………………………………………………………………………………………………43
2-1-8 ويژگي‌های سازمان‌هاي کارآفرين …………………………………………………………………………………………..43
2-1-8-1 ابعاد ساختاري …………………………………………………………………………………………………………………………..43
2-1-8-2 ابعاد محتوايي ……………………………………………………………………………………………………………………………..43
2-1-9 مدل‌های کارآفرينی سازمانی ……………………………………………………………………………………. 46
2-1-9-1 مدل يا فرايند کارآفرينی سازمانی کورن وال و پرلمن ………………………………………………………………………47
2-1-9-2 مدل ترغيب کارآفرينی سازمانی کوراتکو و هاجتس ………………………………………………………………………..48
2-1-9-3 مدل کارآفرينی سازمانی از ديدگاه فرای ……………………………………………………………………………………….51
2-1-10 سنجش کارآفرينی سازمانی ……………………………………………………………………………..52
2-1-11 مزايا و معايب کارآفرينی ……………………………………………………………………………………….55
2-1-12 موانع سازمانی کارآفرينی ……………………………………………………………………………………….56
بخش دوم) عملکرد
2-2-1 عملکرد …………………………………………………………………………………………………………………60
.2-2-2 ارزيابي عملکرد ……………………………………………………………………………………………………..61
2-2-3 دلايل ارزيابي عملکرد در سازمان ………………………………………………………………………………62
2-2-4 ديدگاه‌هاي ارزيابي عملکرد ………………………………………………………………………………………63
2-2-4-1 معيارهاي نوين ارزيابي عملکرد …………………………………………………………………………………………………….63
2-2-5 انواع ارزيابي ………………………………………………………………………………………………………….65
2-2-5-1 سنجش عملکرد در اين پژوهش ……………………………………………………………………………………………………68
2-2-6 مدل‌هاي ارزيابي عملکرد سازمان ………………………………………………………………………………70
2-2-6-1 مدل سينک و تاتل (1989) …………………………………………………………………………………………………………71
2-2-6-2 ماتريس عملکرد (1998) ……………………………………………………………………………………………………………..72
2-2-6-3 مدل نتايج و تعيين کننده‌ها (1991) ……………………………………………………………………………………………….72
2-2-6-4 فرايند کسب و کار (1996) …………………………………………………………………………………………………………..73
2-2-6-5 تحليل ذينفعان (2001) …………………………………………………………………………………………………………………74
2-2-6-6 چارچوب مدوري و استيپل (2000) ……………………………………………………………………………………………… 75
2-2-6-7 هرم عملکرد (1991) ………………………………………………………………………………………………………………….76
2-2-6-8-مدل تعالي سازمان ……………………………………………………………………………………………………………………..78
2-2-6-9 کارت امتيازي متعادل ………………………………………………………………………………………………………………….78
2-3- صنايع کاشی و سراميک استان قزوين …………………………………………………………………………. 79
2-4 پيشينه پژوهش ………………………………………………………………………………………………………….. 81
2-4-1 پژوهشات داخلي ………………………………………………………………………………………………………………81
2-4-2 پژوهشات خارجي …………………………………………………………………………………………………………… 84
2-5 مدل مفهومي پژوهش …………………………………………………………………………………………………. 86
2-6- جمع بندي فصل ……………………………………………………………………………………………………… 86
فصل سوم : روش شناسي پژوهش
3-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….89
3-2 نوع پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………….89
3-3 روش پژوهش …………………………………………………………………………………………………………… 90
3-4 روش‌هاي گردآوری داده ها ………………………………………………………………………………………….91
3-5 متغيرهاي پژوهش ……………………………………………………………………………………………………….92
3-6 جامعه آماري …………………………………………………………………………………………………………..93
3-7 روش نمونه گيري و تعيين حجم نمونه ………………………………………………………………………..94
3-7-1 تعيين حجم نمونه ………………………………………………………………………………………………………………………95
3-8 ابزار جمع‌آوري اطلاعات………………………………………………………………………………………….97
3-9 مشخصات پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………….97
3-10 روايي يا اعتبار ابزار اندازه‌گيري ……………………………………………………………………………100
3-11 پايايي ابزار اندازه‌گيري پژوهش ……………………………………………………………………………..101
3-12 روش‌هاي تجزيه و تحليل داده‌هاي پژوهش ……………………………………………………………..103
3-12-1 توصيف داده‌ها (روش‌هاي توصيفي) …………………………………………………………………………….103
3-12-2 تجزيه و تحليل و تبيين داده‌ها (روش‌هاي استنباطي) ………………………………………………………104
3-12-2-1 آزمون کولموگروف-اسميرنوف ……………………………………………………………………………….104
3-12-2-2 همبستگي پارامتري ( ضريب همبستگي پيرسون) ……………………………………………………….105
3-12-2-3 رگرسيون چندگانه …………………………………………………………………………………………………106
3-13 قلمرو پژوهش …………………………………………………………………………………………………….107 ADDIN EN.REFLIST
فصل چهارم : تجزيه و تحليل داده‌ها
4-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………108
4-2 آمار توصيفي ……………………………………………………………………………………………………….109
4-2-1 جنسيت ………………………………………………………………………………………………………………………110
4-2-2 سن …………………………………………………………………………………………………………………………….111
4-2-3 سطح تحصيلات …………………………………………………………………………………………………………..113
4-2-4 سابقه خدمتي ……………………………………………………………………………………………………………….115
4-3 فراواني پاسخگويي به سوالات کارآفرینی سازماني و عملکرد ……………………………………….117
4-4 آمار استنباطي ……………………………………………………………………………………………………….118
4-4-1 بررسي نرمال بودن داده‌ها ………………………………………………………………………………………………119
4-4-2 آزمون ضريب همبستگي پيرسون ……………………………………………………………………………………120
الف) آزمون فرضيه‌هاي اصلي ………………………………………………………………………………………………….121
ب) آزمون فرضيات فرعي ………………………………………………………………………………………………………..122
4-4-3 تحليل رگرسيون خطی چندگانه…………………………………………………………………………….126
حالت 1: بررسي تاثير کارآفرينی سازماني بر عملکرد ……………………………………………………………………………….128
حالت 2: بررسي تاثير عوامل کارآفرينی سازمانی بر عملکرد مالی ……………………………………………………………..131
حالت 3: بررسي تاثير عوامل کارفرينی سازماني بر عملکرد توليدی ………………………………………………………….. 135
فصل پنجم : نتيجه‌گيري و پيشنهادات
5-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………141
5-2 فرايند پژوهش ……………………………………………………………………………………………………..141
5-3 نتيجه‌گيري ……………………………………………………………………………………………………………….141
5-3-1 نتيجه گيري توصيفي پاسخ‌دهندگان …………………………………………………………………………………………………142
5-3-2 نتيجه گيري از فرضيه اصلي …………………………………………………………………………………………………………..143
5-3-3 نتيجه گيري از فرضيه فرعي اول ………………………………………………………………………………………………….. 145
5-3-4 نتيجه گيري از فرضيه فرعي دوم …………………………………………………………………………………………………….145
5-3-5 نتيجه گيري از فرضيه فرعي سوم ……………………………………………………………………………………………………146
5-3-6 نتيجه گيري از فرضيه فرعي سوم …………………………………………………………………………………………………..147
5-3-7 نتيجه گيري کلي ……………………………………………………………………………………………………………………….. 148
5-4 نتيجه‌گيري از تحليل رگرسيون چندگانه ……………………………………………………………………….148
5-4-1 نتيجه‌گيري حالت 1: بررسي تاثير کارآفرينی سازمانی بر عملکرد ………………………………………………………..149
5-4-2 نتيجه‌گيري حالت 2: بررسي تاثير کارآفرينی سازمانی بر عملکرد مالی …………………………………………………150
5-4-3 نتيجه‌گيري حالت 3: بررسي تاثير کارآفرينی سازمانی بر عملکرد توليدی …………………………………………….150
5-5 پيشنهادات کاربردی پژوهش …………………………………………………………………………………….153
5-6 پيشنهاد براي پژوهش هاي آتي ………………………………………………………………………………….155
5-7 محدوديت‌ها و مشکلات پژوهش ……………………………………………………………………………….155
منابع …………………………………………………………………………………………………………………………… 157
پيوست …………………………………………………………………………………………………………………………..161
فهرست جداول
جدول 2-1 بررسی تطبيقی استراتژي‌های کارآفرينی سازمانی …………………………………………………………..38
جدول 2-2 خلاصه تفاوت هاي معيارهاي سنتي و نوين عملکرد …………………………………………………..64.
جدول 2-3 عوامل مورد اندازه‌گيری عملکرد ……………………………………………………………………………….70
جدول 3-1 جمعيت هر طبقه کارشناسان و مديران در صنايع کاشی و سراميک استان قزوين ……………..95
جدول 3-2 محاسبه نمونه هر رده از کارشناسان ومديران …………………………………………………………….96
جدول 3-3 توزيع سوالات مربوط به کارآفرينی سازماني ………………………………………………………………98
جدول 3-4 توزيع سوالات مربوط به عملکرد ……………………………………………………………………………..99
جدول 3-5 طيف ارزش دهي پاسخ‌ها ………………………………………………………………………………………..100
جدول 3-6 آلفاي کرونباخ کل پرسشنامه …………………………………………………………………………………….102
جدول 3-7 ضريب آلفاي کرونباخ براي هر شاخص …………………………………………………………………….103
جدول 4-1 توزيع فراواني مربوط به جنسيت پاسخ دهندگان ………………………………………………………….110
جدول 4-2 توزيع فراواني مربوط به سن پاسخ دهندگان ……………………………………………………………….111
جدول 4-3 توزيع فراواني مربوط به سطوح تحصيلات پاسخ دهندگان ……………………………………………113
جدول 4-4 توزيع فراواني مربوط به سابقه خدمتي پاسخ دهندگان ………………………………………………….115
جدول 4-5 فراواني پاسخگويي به سوالات کارآفرینی سازماني …………………………………………………………117
جدول 4-6 فراواني پاسخگويي به سوالات عملکرد …………………………………………………………………………118
جدول 4-7 نتايج آزمون کولموگروف اسميرنف جهت بررسي نرمال بودن متغيرهاي کارآفرینی سازماني .119
جدول 4-8 نتايج آزمون کولموگروف اسميرنف جهت بررسي نرمال بودن متغيرهاي عملکرد………………..120
جدول 4-9 جدول آزمون همبستگي پيرسون بين کارآفرینی سازماني و عملکرد ………………………………….121
جدول 4-10 جدول آزمون همبستگي پيرسون بين نوآورانه بودن شرکت‌ها و عملکرد …………………………122
جدول 4-11 جدول آزمون همبستگي پيرسون بين ريسک‌پذيری تجارت جديد و عملکرد …………………..123
جدول 4-12 جدول آزمون همبستگي پيرسون بين پيش‌دستی شرکت‌ها و عملکرد ……………………………..124
جدول 4-13 نتايج حاصل از آزمون همبستگي پيرسون بين خود‌بهبودی شرکت‌ها و عملکرد ……………….125
جدول 4-14 نتايج حاصل از آزمون همبستگي پيرسون بين ابعاد کارآفرينی سازماني با عملکرد ……………125
جدول 4-15 متغيرهاي وارد شده در معادله رگرسيون عملکرد………………………………………………………….126
جدول 4-16 خلاصه مدل رگرسيون چندگانه متغير عملکرد ……………………………………………………………127
جدول 4-17 آناليز واريانس رگرسيون چندگانه متغير عملکرد …………………………………………………………127
جدول 4-18 ضرايب رگرسيون و بتا براي عملکرد ………………………………………………………………………..128
جدول 4-19 متغيرهاي وارد شده در معادله رگرسيون عملکرد مالی …………………………………………………131
جدول 4-20 خلاصه مدل رگرسيون چندگانه متغير عملکرد مالی……………………………………………………..131
جدول 4-21 آناليز واريانس رگرسيون چندگانه متغير عملکرد مالی…………………………………………………..131
جدول 4-22 ضرايب رگرسيون و بتا براي مدل عملکرد مالی…………………………………………………………….133
جدول 4-23 متغيرهاي وارد شده در معادله رگرسيون عملکرد تولیدی ………………………………………………135
جدول 4-24 خلاصه مدل رگرسيون چندگانه متغير عملکرد تولیدی …………………………………………………135
جدول 4-25 آناليز واريانس رگرسيون چندگانه متغير عملکرد تولیدی ………………………………………………136
جدول 4-26 ضرايب رگرسيون و بتا براي عملکرد تولیدی ……………………………………………………………..137
جدول 5-1 مقايسه يافته‌های پژوهش با پژوهشات پيشين ………………………………………………………………151
فهرست نمودارها
نمودار 2-1 مدل کارآفرينی سازمانی کورن وال و پرلمن …………………………………………………………………..48
نمودار 4-1 نمودار مربوط به جنسيت پاسخ دهندگان ……………………………………………………………………..110
نمودار 4-2 توزيع مربوط به جنسيت پاسخ دهندگان ………………………………………………………………………111
نمودار 4-3 نمودار مربوط به سن پاسخ دهندگان ……………………………………………………………………………112
نمودار 4-4 توزيع مربوط به سن پاسخ دهندگان …………………………………………………………………………….112
نمودار 4-5 نمودار ميله‌اي مربوط به سطوح تحصيلات پاسخ دهندگان ……………………………………………..114
نمودار 4-6 توزيع مربوط به سطح تحصيلات پاسخ دهندگان ………………………………………………………….114
نمودار 4-7 نمودار مربوط به سابقه خدمتي پاسخ دهندگان …………………………………………………………….116
نمودار 4-8 توزيع مربوط به سابقه خدمتي پاسخ دهندگان ……………………………………………………………….116
نمودار 4-9 نمودارهاي رگرسيون چندگانه متغير عملکرد ………………………………………………………………..130
نمودار 4-10 نمودارهاي رگرسيون چندگانه عملکرد مالی ………………………………………………………………134
نمودار 4-11 نمودارهاي رگرسيون چندگانه عملکرد تولیدی ………………………………………………………….138
فهرست اشکال
شکل 2- 1 انواع کارآفريني ……………………………………………………………………………………………………………21
شکل 2-2 تفاوت انواع کارآفرينی از نظر عوامل محيطی و بستر سازمانی …………………………………………….25
شکل 2-3- مدل کارآفريني سازماني ……………………………………………………………………………………………….31
شکل 2-4 تاثير ديدگاه مشترک در موفقيت سازمان از ديدگاه کوارتکو هاجتس …………………………………….50
شکل 2-5 ساختار کارآفرينی سازمانی از نظر فرای ……………………………………………………………………………51
شکل2-6 موانع کارآفرينی از ديدگاه رضاييان ……………………………………………………………………………………58
شکل2-7 هرم عملکرد …………………………………………………………………………………………………………………..77
شکل 2-8 مدل مفهومی بررسی رابطه کارآفرینی سازمانی و عملکرد در صنایع کاشی و سرامیک استان
قزوین ………………………………………………………………………………………………………………………………………..86
چکيده :
کارآفرینی را باید یکی از ضروریات هزاره‌ی جدید دانست، عصری که به جامعه اطلاعاتی و هنگامه جهانی شدن موسوم است؛ کارآفرینی به مثابه عامل رشد و توسعه هر جامعه‌ای محسوب می‌شود. کارآفرینی سازمانی عملکرد را به‌وسیله افزایش پیشگامی، ریسک‌پذیری، ارتقاء محصول و فرایند، و نوآوری خدمات بهبود می‌دهد. در پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین کارآفرینی سازمانی و عملکرد در صنایع کاشی و سرامیک استان قزوین می‌پردازیم. پژوهش حاضر یک پژوهشکاربردي است. براي جمع آوري اطلاعات از دو پرسشنامه استاندارد کارآفرینی سازماني و عملکرد استفاده شد. در اين پژوهش از روش ضريب همبستگي پيرسون، رگرسيون خطي چندگانه استفاده کرديم. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج پژوهش نشان مي‌دهد که بين کارآفرینی سازمانی و عملکرد رابطه مستقيم و معني‌دار وجود دارد. همچنین ابعاد کارآفرینی سازمانی(پیش‌دستی، نوآورانه بودن، فعالیت‌های مخاطره‌آمیز جدید، خودبهبودی) با عملکرد رابطه مستقیم و معنی‌دار داشتند.
کليد واژه‌ها: عملکرد، عملکرد تولیدی، عملکردمالی، کارآفرینی سازمانی



قیمت: 10000 تومان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *